beatehemsborg

søndag 28. august 2011

lage egne brushes


Jeg leker meg mye i photoshop.
(Jeg har en enkel variant som heter photoshop elements)
Det blir mye roting rundt, med prøving og feiling...
men på den måten finner jeg stadig nytt verktøy!

Jeg liker å bruke tekst og såkalte brushes (som kan lastes ned gratis) på bildene mine,
og jeg har i det siste begynt å "signere" bildene jeg legger ut på bloggen.
Signaturen har jeg hittil skrevet på bildet hver gang.

Nå har jeg funnet ut at jeg kan lage egen logo/signatur (som såkalte brushes)
på en veldig enkel måte.

Lyst til å prøve??

Her prøver jeg meg på en liten oppskrift:

Gå til ”file” og velg ”blank file”.
Nå kan du lage signaturen din ved å bruke tekst, former og figurer.
Når du er fornøyd med utseende går du på ”edit” og velger ”define brush”
Nå velger du et navn på brushen (signaturen) du har laget.
(lag gjerne en egen mappe med brushes, slik at du lett finner den igjen)

Åpne et bilde du ønsker signatur på og trykk på ”brush tool" i verktøykolonnen.
Øverst (under ”file” og ”edit” ser du et vindu som du klikker på. Der ligger brushen din.
Trykk på den, og velg farge (nederst i verktøykolonnen)



Så drar du brushen dit du vil plassere den på bildet ditt.
(str kan du endre ved å flytte på size ”spaken”)

Vips så er signaturen på plass!

 
Photobucket

10 kommentarer:

  1. Kult - takk for oppskrift. Har PS selv, men det er jo så mye å sette seg inn i at man fort holder seg til det man "kan"....

    Ha en fin søndagskveld!

    KLem

    SvarSlett
  2. Takk for tips! Det ser jo så proft ut når du gjør dette! Et flott bilde også, med muren i bakgrunnen, og de fine putene foran.

    SvarSlett
  3. Kjempekult bilde! Hvor har dere murvegg? Har ikke photoshop...enda, men kan jo hende jeg må ha det :) Er ikke så proff på bilder enda.

    SvarSlett
  4. Du er bare så god til det med billeder, prøvet at øve mig lidt hver dag.
    Så lige pludselig må jeg få det lært:-))
    Tak for tippet...

    Knus Susi

    SvarSlett
  5. Sånn gjør jeg det også:) Snill du er som legger ut tips!! Jeg syns det er litt vanskelig å skrive tekst rundt en sirkel, har du noen tips på det?

    Klem

    SvarSlett
  6. TUSEN takk for oppskrift!

    SvarSlett
  7. Ja, dette er super smart=)! Selv om jeg har vidergående kurser i CS4 er det ikke alt en lærer der, så dette måtte jeg finne ut av selv med "prøve og feile" metoden;)! Det er jo nesten uante mange måter å bruke Photoshop på og det er sååå gøy=)!

    Ha en flotters kommende uke!
    Klemmer!

    SvarSlett
  8. Hei du:))

    Ja her kan jeg ikke annet si enn TAKK!!!!!
    Supert, for frem til nå har jeg skrevet navnet mitt hver gang på hvert bilde...
    Nå er det utprøvd og jeg har laget min første personlige brush...og takk for fin fremgangsmåte!!!!
    Men du...hvis du har elements...hvordan får du skrevet i sirkel???
    Får det ikke til i elements...

    Veronica

    SvarSlett
  9. heihei beate!
    TUSEN TAKK for oppskrift i PS ELEMENTS. jeg ahr også det, men alle andre legger jo bare ut oppskirfter i ps... det hjelper ikke så stort!

    ser det er flere enn meg som er nyskjerrig på hvordan du klarer skrive i sirkel!

    kanskje du kan legge ut flere ps elements tips? da gjør du meg veldig glad...!

    takk igjen, skal prøves imorgen!
    klem ellemell

    SvarSlett
  10. tonje: vi har murvegg i stuen, inn mot kjøkkenet. mursteinen er fra den gamle pipa på hytta!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...